Tibi, omul soluție

 

Tiberius Pîrcălabu – „omul soluție”

Chiar dacă nu-l cunoașteți, v-ați întâlnit cu el mai des decât credeți. Dacă stați pe net doar cinci minute, e imposibil să nu dați măcar de o aplicație pe care a creat-o, de vreun site la care a contribuit, de vreo versiune a unui program gândit de el.

Că e vorba de ceva la care a lucrat singur sau e o creație colectivă la care a participat, nu are prea mare importanță. Aproape sigur însă e și amprenta lui pe acolo, pe undeva.

Tibi e omul care caută soluții. Ca noi toți, de altfel. Cu o diferență notabilă: el chiar le găsește.

 

Vorbim despre un om implicat în egală măsură în business și în inițiative civice. Ca orice întreprinzător, e în căutarea profitului, dar acceptă provocări și atunci când miza e non-financiară, când totul se rezumă la mulțumirea sufletească proprie că a realizat un progres cât de mărunt, că ceva funcționează mai bine, că a contribuit la ameliorarea problemelor constatate. “Omul soluție” se numește Tiberius Pîrcălabu.

 

Tibi are un Master în Computer Science și face ceea ce știe mai bine: inventează soluții digitale pentru problemele omenești. Din secunda în care le identifică, putem spune că începe numărătoarea inversă până la rezolvare. Dacă e să contorizăm, Tibi a dezvoltat de unul singur sau în colectiv mai multe aplicații decât au folosit unii oameni în toată viața lor.

 

Pe la începuturile revoluției digitale, anii 2000, Tibi era student la Automatică și părea abonat la premiile competițiilor organizate de The Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Și nu era vorba de proiecte pur teoretice, de pus în vitrină. Își exersa vocația de “om-soluție” în domenii fierbinți, cu mize foarte mari.

 

După tragedia 9/11, de exemplu, a lucrat alături de câțiva colegi la realizarea unui proiect de facilitare a evacuării oamenilor (prin calcul de traseu optim și indicații vizuale) din cladiri foarte mari, afectate de dezastre (incendii, cutremure). În anul 2002, proiectul său Be Secure – Building Surveillance Equipment, prezentat la Washington, la Computer Society International Design Contest, a primit premiul I.

Anul următor, tot la Washington, a fost premiat pentru un alt proiect, dezvoltat tot împreună cu colegii din Politehnica București: un dispozitiv de securitate care proteja datele confidențiale (informații de pe cardul bancar sau parolele) atunci cand erau folosite online.

 

 

 

În aceeași perioadă, Tibi făcea primul pas în activismul online, devenind unul dintre fondatorii Asociației Române pentru Informare și Implicare Socială. Era un ONG care întindea o mână de ajutor celor care aveau nevoie de informații practice pentru rezolvarea problemelor de zi cu zi, gen “ce faci când îți pierzi cartea de identitate”. Gratuit, evident. Gândită inițial în varianta clasică, publicație print, inițiativa a fost atinsă de trend și s-a născut direct în online.

Printre proiectele lui reușite se numără un site pentru Comisia Națională a României pentru UNESCO, dar și aplicațiiile de admitere online și de management al studenților din Universitatea Politehnică București. Pe acestea din urmă le-a și dezvoltat timp de aproape un deceniu.

 

 

 

În 2011. Tibi ajungea în finala concursului Techcrunch Disrupt, organizat în Silicon Valley, cu un startup numit Housefix, care dezvolta o interfață digitală a cererii și ofertei în domeniul home improvement: o rețea socială care în punea în legătură pe deținătorii de locuințe cu meseriașii de care aceștia ar putea avea nevoie.

 

E nefumător convins și, înainte ca statul român să legifereze interdicția fumatului în spațiile publice, a creat aplicația, pagina web și profilul facebook „Fără fum”, o listă a localurilor unde nu se fuma. Alcătuită riguros, cu o verificare prealabilă validării, aplicația a fost pentru o bună perioadă de vreme un instrument util celor care nu voiau să fie „afumați” când ieșeau la o cafea / bere.

 

Colegul nostru a contribuit și la dezvoltarea Mensa România. În vremea în care filiala românească abia făcea primii pași, Tibi a îmbunătățit platforma internă de comunicare, a creat primul formular online de înscriere la testare, a contribuit la elaborarea statutului, iar pentru o perioadă de trei ani a deținut funcția de Ombudsman, „pacificatorul” organizației 🙂

 

Având vocația începuturilor de drum, în 2015, cu un nou startup, numit Waawe, Tibi a pus bazele altui business pentru piața americană: o platformă pentru închirierea spațiilor de reclamă de pe podelele supermarket-urilor (un fel de Airbnb pentru spații publicitare).

 

Deloc întâmplător, de la business mă întorc la o altă inițiativă civică de-a lui. Imediat după tragedia din Colectiv, în timp ce societatea românească se afla în stare de șoc, el contura în minte dezvoltarea unei aplicații pe telefon, care să pună cap la cap nevoile răniților și resursele oferite cu generozitate, dar fără țintă precisă, astfel încât cei aflați în nevoie să primescă în cel mai scurt timp ceea ce le era necear. Pe aceasta n-a mai apucat să o creeze pentru că a dat peste site-ul colectiv.info. Cineva se mișcase mai repede ca el. Și, cum nu era momentul potrivit pentru o competiție a orgoliilor, n-a insistat să facă el o aplicație mai bună. S-a implicat total în ajutorarea răniților prin platforma existentă deja.

 

 

Când auziți de vreo inițiativă civică în scopul îmbunătățirii lucrurilor, a comunicării, a vieții noastre de zi cu zi, sunt șanse mari să fie și Tibi implicat pe acolo. Are o listă interminabilă de proiecte. N-are timp să le rezolve pe toate, dar completează lista aceea ori de câte ori identifică o problemă. Notează ideile și le lasă la dospit. Iar când poate, când are timp, când îi vine ideea, face ceea ce știe el mai bine: mai inventează o soluție digitală.

 

 

Chiar în momentul în care citiți acest material, Tibi lucrează, printre altele, la o aplicație mobilă menită să ne ajute într-una dintre cele mai palpitante aventuri urbane: găsirea unui loc de parcare liber în București. Ok, e clar că nu poate face minuni de unul singur, dar măcar poate contribui la gestionarea și ameliorarea unui coșmar.

 

Succes, Tibi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Găzduit de Voxline Communication